Hebt u een vraag over de inhoud van de factuur die u gekregen hebt ?
Vooraleer onze dienst te contacteren, stellen wij voor om eerst de rubriek « Veel Gestelde Vragen » hieronder te raadplegen. Hier zijn de vragen weergegeven waarvoor patiënten ons het meest frequent contacteren, met daarbij duidelijke en precieze antwoorden van de dienst.
Wij factureren de prestaties per periode en in principe brengen wij de betaalde consultatie in mindering van het eindbedrag van de factuur. Moest dit niet het geval zijn, stuur ons dan een mail met het betalingsbewijs (bewijs, rekeningafschrift).
Als u een afbetalingsplan wil moet u contact nemen met onze dienst Invordering/Recouvrement (per telefoon op 02/541.34.34 of per mail naar facturation-recouvrement@bordet.be). Wij kunnen u informeren over de verschillende mogelijkheden van afbetaling die haalbaar zijn voor u. Elke aanvraag voor een afbetalingsplan brengt administratieve kosten tussen 10 en 20€ met zich mee.
Als u deel uitmaakt van een studie is uw factuur niet noodzakelijk ten laste van de studie. U moet onderscheid maken tussen wat de studie op zich neemt en wat niet. Bij elke vraag over een factuur bij een studie moeten wij ons richten tot de Dienst Studies om hun beslissing te krijgen over eventuele herfacturering. Zodra we hun beslissing kennen, zijn we in staat om te herfactureren indien noodzakelijk.
De facturatie is een maandelijks proces. Het is voor ons onmogelijk om elke prestatie per patiënt individueel te factureren. Als algemene regel moet u rekenen op ongeveer twee maanden tussen de datum van prestatie en het moment waarop u als patiënt uw factuur krijgt.
Als u nooit fysiek naar het Instituut gekomen bent voor een consultatie, een onderzoek of een ziekenhuisopname, dan kan het gaan om analyses die in onderaanneming gedaan zijn door onze laboratoria (op voorschrift van een externe arts). Deze worden rechtstreeks aan u gefactureerd. Als dit niet het geval is kan het om een vergissing gaan. Aarzel dan niet om contact te nemen met onze dienst.
Enkel de hospitalisatiefacturen (dagkliniek of met overnachting) vallen onder het systeem van de derde betaler. De verzekeringsinstelling betaalt uw factuur rechtstreeks aan het ziekenhuis, op voorwaarde dat de opnameverklaring geregistreerd werd.
De ambulante facturen van het ziekenhuis of van zorgverstrekkers, de facturen van ambulance en van medicatie worden voorlopig niet gedekt door het regime van de derde betaler. U betaalt die facturen zelf en draagt ze vervolgens over aan uw verzekering.
Als het gaat om prestaties en materiaal die geen aanleiding geven tot een gedeeltelijke tenlasteneming door de mutualiteit zijn deze bedragen voor 100% ten laste van de patiënt. En dit is de reden waarom uw verzekering weigert u deze bedragen terug te betalen.
Het is zo dat de verzekeringen over het algemeen niet tussenkomen als de mutualiteit van de patiënt niets ten laste neemt.
In het geval dat wij niet beschikken over de informatie betreffende uw mutualiteit op het moment van opmaak van uw factuur wordt deze u toegestuurd ‘zonder assurabilité. Het volstaat om een kleefbriefje van de mutualiteit op uw factuur aan te brengen en ze ons per post terug te bezorgen. We zullen dan de nodige correctie uitvoeren.
U moet weten dat het OCMW niet alle kosten op zich neemt. Bepaalde kosten blijven uw eigen verantwoordelijkheid.
Omwille van technische redenen is het voor ons niet mogelijk om automatische terugbetalingen te doen. Wij nodigen u uit om contact te nemen met ons per mail om de geldigheid van de terugbetaling te controleren en om ons uw rekeningnummer mee te delen. De terugbetaling zal u bereiken in de 2 weken volgend op uw aanvraag.
Wij werken met medische assistenten. Deze artsen voeren consultaties uit onder supervisie van een geneesheer-resident of een professor waarvan de naam dan ook op uw factuur verschijnt.
Het kan dus zijn dat u deze arts niet effectief gezien hebt maar wettelijk gezien zijn wij verplicht om op de factuur de naam aan te duiden van de verantwoordelijke arts van de dienst die de prestaties dekt van de stagiairs-geneesheren in de dienst op de betrokken dag.
Elke terugbetaling wordt voorafgaand onderworpen aan een controle van uw rekening bij het Instituut Bordet.
Als één van de prestaties die u gefactureerd werden fout is of niet gerechtvaardigd, moet u per mail een claim indienen bij onze dienst (facturation-recouvrement@bordet.be). Als u een getuigschrift voor verstrekte hulp (witte bon) gekregen heeft voor de betwiste prestaties dan moet u ons die eveneens bezorgen.
Een arts mag bijkomende honoraria aanrekenen als hij gedeeltelijk of volledig gedeconventioneerd is.
Informatie over de conventionering van een arts kan u vinden op de website van het RIZIV (https://ondpanon.riziv.fgov.be/SilverPages/nl ).
Op het secretariaat van de consultaties kan u zich informeren over de tijdvakken waarin de arts geconventioneerd is. We nodigen u uit om hiervoor contact te nemen met de consultaties.
Als u een afspraak maakt is het aangewezen om u vooraf te informeren over de conventionering van een arts bij het secretariaat van de consultaties.
Wij stellen voor dat u contact opneemt met de dienst Invordering/Recouvrement om uw situatie te regulariseren. Dat kan telefonisch op 02/541.34.34. U kan ons ook mailen op facturation-recouvrement@bordet.be
Wij nodigen u uit om contact te nemen met de dienst Invordering/Recouvrement (02.541.34.34 – facturation-recouvrement@bordet.be) om ons de gegevens mee te delen van de notaris die belast is met de erfopvolging. Gelieve ons ook een kopie van de overlijdensakte te bezorgen.
Wij nodigen u uit om onze teams te contacteren op
- 02/541.39.91 voor alle vragen over uw factuur, van maandag tot vrijdag van 8u30 tot 12u30
- 02/541.34.34 voor alle vragen over uw betalingsherinnering, van maandag tot vrijdag van 8u30 tot 12u30
Onze dienst zal u graag helpen.
U kan ons ook een mail sturen op facturation-recouvrement@bordet.be
Belangrijke opmerking: elke klacht of aanspraak over een factuur moet schriftelijk gebeuren, hetzij via e-mail hetzij per briefwisseling.
Onze dienst is ook bereikbaar voor patiënten – enkel op afspraak – van maandag tot vrijdag van 8u30 tot 12u30.
Het bureel bevindt zich op het gelijkvloers van het ziekenhuis – Route 1985.
Nieuw adres :
Instituut Jules Bordet
Mijlenmeersstraat 90
1070 Brussel
Opmerking: als u contact neemt met onze diensten, telefonisch of per mail, dan hebben wij van u enkele gegevens nodig om u snel te kunnen identificeren en om snel de vraag met betrekking tot uw factuur te kunnen vaststellen!
Wij nodigen u uit om de betrokken factuur voor te bereiden. Het nummer van de factuur is aangegeven ofwel op de eerste pagina bovenaan rechts van de factuur (in geel gemarkeerd). Dit nummer wordt voorafgegaan door het nummer van uw dossier dat toelaat om u te identificeren. Dank om dit eveneens klaar te hebben.