Bij uw aankomst

De secretaressen van de dienst Onthaal informeren u, brengen alle administratieve formaliteiten in orde en organiseren uw zorgtraject.
De referentiesecretaresse is uw bevoorrechte gesprekspartner bij de Onthaaldienst.

- Openingsuren
het Afnamecentrum is ononderbroken open van maandag tot en met vrijdag van 7.30 u. tot 16.00 u.
- Adres
Waterloolaan 125 (benedenverdieping), 1000 Brussel. Volg het pictogram ‘Afnames’ (zie onder).
- Contact (Alev Uygun) :
- Tel : (+32) (0)2 541 37 31
- Email : accueil.prelevements@bordet.be
- Op afspraak of niet?
Het is aan te raden om n afspraak te maken. Hebt u geen afspraak, neem dan een ticket en neem plaats in de wachtzaal. Hebt u een implantaat, dan is een afspraak absoluut noodzakelijk. Meld dat bij uw inschrijving aan de secretaresse.
- Welke documenten moet u meebrengen?
Uw analyseaanvragen, tenzij de arts van het Institut Jules Bordet het afnamevoorschrift elektronisch heeft verstuurd.
- Moet u nuchter zijn?
Uw arts zal u meedelen of u nuchter moet zijn voor de afname. Zo ja, dan mag u wel water drinken en uw ochtendgeneesmiddelen innemen. Probeer 2 grote glazen water te drinken voor u naar het Afnamecentrum komt.
Onze beeldvormingsdiensten zijn uitgerust met zowel de conventionele als de allernieuwste technologieën. Er zijn twee beeldvormingsdiensten in het Institut Jules Bordet: de dienst nucleaire geneeskunde en de dienst radiologie.
- Op afspraak of niet?
De onderzoeken gebeuren op afspraak, behalve voor thoraxradiografieën. De secretaressen van de diensten nucleaire geneeskunde en radiologie staan tot uw dienst om uw afspraak te plannen en u alle nodige informatie te geven voor de voorbereiding van uw onderzoek.
- Openingsuren:
de beeldvormingsdiensten zijn open van 8.00 tot 17.00 u.
- Contact en ligging (medische beeldvorming) :
- Tel : +32 (0)2 541 73 74
- E-mail: info.imagerie@bordet.be (alleen voor informatieaanvragen, niet voor afspraken)
- Registreer u bij aankomst onmiddellijk aan de terminal op de 6de verdieping van de Waterloolaan 121, en dit voor alle beeldvormingsonderzoeken
- Contact en ligging (nucleaire geneeskunde) :
- Tel : +32 (0)2 541 32 41 (of 32 42)
- 3de verdieping (vleugel T) behalve PET-scan : u moet zich eerst registreren aan het Onthaal, Waterloolaan 121 (benedenverdieping) voordat u naar niveau -1 gaat.
Volg één van de volgende pictogrammen :
- Openingsuren:
de dienst radiotherapie is open van 7.00 u. tot 19.00 u.
- Contact:
- voor consulten met uw radiotherapeut:
- Tel : +32 (0)2 541 37 23
- Email: accueil.cons.radiotherapie@bordet.be
- voor behandelingen:
- Tel : +32 (0)2 541 38 00
- Email : accueil.radiotherapie@bordet.be.
- voor consulten met uw radiotherapeut:
- Ligging:
Meld u rechtstreeks aan bij de balie radiotherapie. Die is bereikbaar ofwel via de Waterloolaan 121 (niveau 0/1), ofwel via het blok radiotherapie in de Breughelstraat. Er is geen parkeermogelijkheid in het blok radiotherapie, behalve voor personen met beperkte mobiliteit. Patiënten die radiotherapie volgen, hebben recht op een bijdrage in de parkeerkosten voor de Interparking aan de Hallepoort. Vraag hierover informatie aan de onthaalsecretaresse.
Volg het pictogram ‘Radiotherapie’ :
- Op afspraak of niet?
Het personeel staat tot uw dienst om uw afspraak te plannen (verplicht) en u alle informatie te geven over uw behandeling.
Uw arts verwijst u door naar het Dagziekenhuis voor een behandeling (chemotherapie, transfusie enz.) of een diagnostisch onderzoek (punctie enz.) waarvoor u niet hoeft te overnachten in het ziekenhuis.
Het Dagziekenhuis van het Institut Jules Bordet beschikt over 12 eenpersoonskamers met afzonderlijk toilet, radio en televisie.
- Openingsuren:
Het opnamebureau van het Dagziekenhuis is open van maandag tot en met vrijdag, van 7.00 u. tot 17.00 u.
- Contact:
- Tel : +32 (0)2 541 33 78
- Tel : +32 (0)2 541 33 78
- Ligging:
Het Dagziekenhuis ligt op de 8ste verdieping van de Hospitalisatievleugel. Meld u bij aankomst eerst aan de Opnamebalie, via de Waterloolaan 121. Volg de onderstaande pictogrammen.
- Links naar:
- Opnameverklaring : kamerkeuze & financiële voorwaarden - opname in dagziekenhuis
- Toelichting bij de opnameverklaring voor een opname in het dagziekenhuis
Over uw opname wordt beslist in overleg met uw arts. We vragen u om u voor de nodige formaliteiten aan te melden op de Opnamedienst. Vervolgens wordt u doorverwezen naar de zorgeenheid, waar u zult worden opgevangen door het verzorgend personeel.
- Openingsuren:
Het bureau Ziekenhuisopnames is open van maandag tot en met vrijdag, van 7.00 u. tot 17.00 u. Buiten deze uren kunt u terecht bij de Receptie, Waterloolaan 121.
- Contact:
- Tel : +32 (0)2 541 33 41
- E-mail: admissions@bordet.be
- Ligging:
Kom binnen via de Waterloolaan 121 en volg het pictogram ‘Ziekenhuisopname’.
- Links naar:
- Bezoekuren: (zie de link hieronder)
Bezoektijd is afhankelijk van de afdeling: hospitalisatie, ASTI (Intensive Care) of RESI (reanimatie).
Om ons te helpen, vragen wij u :
- correcte persoonlijke informatie, te verstrekken.
- samen te werken met de zorgteams.
- de andere patiënten en hun naasten,
- het personeel,
- de lokalen en het materiaal,
- de reglementen en voorschriften van het Instituut
te respecteren
- te aanvaarden dat het Jules Bordet Instituut, als Universitair Ziekenhuis,
gezondheidsprofessionelen vormt.
Het Jules Bordet Instituut :
- verstrekt kwaliteitszorgen
- die aangepast zijn aan uw medische en psychosociale noden,
- in overleg met uw huisarts,
- toegediend door bekwame en ervaren multidisciplinaire teams,
- die gebruik maken van geschikte apparatuur,
- door u nieuwe technologieën en behandelingen voor te stellen,
- in alle rechtvaardigheid.
- respecteert
- het recht om een behandeling te aanvaarden of te weigeren,
- uw veiligheid,
- uw intimiteit en uw privacy,
- de vertrouwelijkheid van uw medische en administratieve gegevens.
- geeft u de waarborg
- dat u een duidelijke informatie van de voorgestelde zorgen en een zo goed mogelijke raming van de kosten zal krijgen,
- dat u de mogelijkheid heeft om uw medische gegevens volgens de wettelijke bepalingen, te raadplegen,
- ervoor te zorgen dat u precies weet met wie u tijdens de behandeling te maken heeft
- dat u een tolk krijgt indien u geen Frans of Nederlands spreekt,
- dat u een ombudsman kan ontmoeten,
- dat u recht heeft op een geloofsbelijder of een filosofische gesprekspartner in overeenkomst met uw overtuigingen en erkend door het Instituut,
- dat er naar uw opmerkingen en suggesties zal geluisterd worden en dat er gevolg aan gegeven zal worden.
Ondersteuning en bijstand

De sociale dienst die verbonden is met het ziekenhuis, kan u en uw naasten helpen bij uw administratieve formaliteiten (sociale zekerheid, uitkeringsaanvragen enz.). De dienst kan u ook helpen om sociale problemen op te lossen en uw ontslag voorbereiden door u verschillende oplossingen aan te bieden: thuishulp, verblijf in een revalidatiecentrum, opname in een RVT enz.
- Contact :
- Françoise Depoortere, Verantwoordelijke
- Tel : +32 (0)2 541 34 27
- Email : francoise.depoortere@bordet.be
- Myriam Daoudi
- Tel : +32 (0)2 541 36 46
- Françoise Depoortere, Verantwoordelijke
De psychiaters, psychologen, psychotherapeuten, neuropsychologen en tabacologen van de Kliniek psycho-oncologie hebben als gemeenschappelijke taak de levenskwaliteit van patiënten die kanker hebben of gehad hebben, behouden en verbeteren.
- Contakt (Afspraak maken)
- Karine Keller
- Tel : +32 (0)2 541 33 04
- Email : karine.keller@bordet.be
- Linda Foux
- Tel : +32 (0)2 541 33 04
- Email : linda.foux@bordet.be
- Karine Keller

Het Institut Jules Bordet waarborgt u een optimale dienstverlening en verzorging. Toch kan er al eens iets misgaan. Hebt u opmerkingen, suggesties of klachten, dan kunt u daarmee terecht bij de bemiddelingsdienst.
De bemiddelingsdienst van het ziekenhuis is gratis en onafhankelijk.
De bemiddelaar helpt u, met uw medewerking en die van de persoon op wie de klacht betrekking heeft, om antwoorden te krijgen op uw vragen, en probeert een consensus te bereiken als beide partijen niet tot een overeenkomst komen. Bent u niet tevreden over het resultaat van de procedure, dan geeft de bemiddelaar u informatie over de bestaande alternatieven om uw klacht te laten behandelen.
- Contactgegevens :
- Claessens Françoise
- Tel : +32 (0)2 541 35 11
- Email : mediation-ombudsdienst@bordet.be
- Claessens Françoise
De dienst interculturele bemiddeling begeleidt patiënten die zich moeilijk kunnen uitdrukken in het Nederlands of het Frans, of deze talen moeilijk verstaan.
Doel : iedereen een optimale toegankelijkheid en zorgkwaliteit waarborgen.
De dienst biedt ook een tolkdienst aan waarbij tolken de gesprekken tussen de patiënt en het personeel vertalen, en dit zo getrouw mogelijk en met respect voor het beroepsgeheim.
Aarzel niet om een tolk te vragen bij de hoofdverpleegkundige bij uw opname, of aan het Onthaal als u op consult komt. Gelieve uw aanvraag in te dienen zodra u de datum van uw consult kent.
Beschikbare talen: Russisch, Wit-Russisch, Oekraïens, Turks, Engels, Albanees, Macedonisch, Servisch, Spaans, klassiek en dialectaal Arabisch, Pools en Roemeens.
- Contact :
- Tel : +32 (0)2 541 36 19
De Belgische wet legt een rookverbod op openbare plaatsen op. Er mag dan ook nergens in het ziekenhuis worden gerookt. Maar als u moet worden opgenomen en u een roker bent, biedt een verpleegkundige-tabacoloog(-oge) u een alternatief in de vorm van een nicotinevervanger (pleisters, kauwgom, zuigtabletten). Deze dienst is gratis en gebeurt onder medisch toezicht. Het waarborgt u een comfortabel verblijf zonder ontwenningsverschijnselen.
De schadelijke gevolgen van tabak op de gezondheid zijn alom bekend. Zo verhoogt actief of passief roken het risico op tal van kankers. Het is niet makkelijk om van een tabaksverslaving af te raken. De professionals van ons Centrum voor Hulp aan Rokers (CHR) staan klaar om u te helpen. Of ze nu artsen of psychologen zijn, de tabakologen van het CHR bieden u individuele of groepsconsulten aan, in het Instituut Jules Bordet, in uw bedrijf of organisatie, school of universiteit . U kunt ook vragen dat uw behandelend arts op de hoogte wordt gebracht van uw ontwenningskuur.
Doel: uw slaagkansen om te stoppen met roken, zo veel mogelijk verhogen!
- Contactpersoon:
- Catherine Primo, tabakologe.
- Tel : +32 (0)2 534 54 68.
- E-mail: aideauxfumeurs@bordet.be
- Hilde Vandecasteele, psychologe – tabakologe (Nederlands, Frans en Engels)
- Tel : +32 496 170 380
- E-mail : hilde.vandecasteele@bordet.be
- Martial Bodo, psycholoog – tabakoloog (Franstalig)
- Tel : +32 497108 100
- Tel : +32 497108 100
- Catherine Primo, tabakologe.
- Ligging:
- De bureaus van het CHR bevinden zich in de Waterloolaan 107, 1000 Brussel.
- De consulten hebben plaats op de dienst Screening, Waterloolaan 125, 1000 Brussel (5de verdieping).

Het Institut Jules Bordet wil ieders religieuze of filosofische overtuiging respecteren.
Alleen personen die bijstand hebben gevraagd van een lekenconsulent of een vertegenwoordiger van de eredienst van hun keuze, hebben recht op een bezoek. Aarzel niet om hun bezoek aan te vragen bij de hoofdverpleegkundige tijdens uw opname.

Dankzij de steun van de ‘Vrienden van het Bordet Instituut’ beschikt onze dienst Psycho-oncologie over een speciale animatieruimte voor uw kinderen.
Psychologen organiseren er elke woensdagnamiddag van 14.00 u. tot 18.00 u. creatieve workshops.
De toegang is vrij en gratis.

De vrijwilligers van de ‘Vrienden van het Bordet Instituut’ en de Volont’R verwelkomen u aan de verschillende ingangen van het Instituut. Ze zijn er om u de weg te wijzen en u alle praktische informatie te geven. De vrijwilligers zijn geen gezondheidsprofessionals. Ze bieden u hun ervaring, hun spontaniteit en hun vriendelijkheid, plus ook concrete en niet-medische hulp.
Een vrijwilligersteam schenkt ’s namiddags koffie of thee, met de steun van de ‘Vrienden van het Instituut’.
Verschillende patiëntenorganisaties, zoals ‘Vivre comme avant’, ‘Les Mutilés de la Voix’ en ‘Comme une Bulle d’Oxygène (Volont’R)’, en andere steunverenigingen, zijn partners van het Institut Jules Bordet.
Onze medische teams
In het Institut Jules Bordet wordt u behandeld door een multidisciplinair medisch team.
Dat bestaat uit gespecialiseerde oncologen die in onderling overleg de best mogelijke behandeling voor u uitwerken.
Aan dit multidisciplinair oncologisch overleg (COM) nemen diverse medische, verpleegkundige, psychologische en paramedische experts deel.
Onze verpleegkundige en paramedische teams
Het paramedische team komt in actie, in overleg met de artsen, zodra er nood is aan speciale bijstand om uw behandeling te versterken of uw comfort en uw levenskwaliteit te verhogen. Kinesitherapeuten, psychologen, logopedisten, diëtisten, ergotherapeuten, verpleegkundigen die gespecialiseerd zijn in schoonheidsverzorging en pedicures werken voortdurend samen met het medische team en het verzorgingsteam.
Daarnaast staan er coördinerende verpleegkundigen oncologische zorg (CVOZ) tot uw dienst om als tussenpersoon te fungeren tussen al uw interne en externe zorgverleners in het Institut Jules Bordet.
Titel
Ter uwer beschikking
Restaurant en boetiek
Het restaurant ligt op de 1ste verdieping van de Waterloolaan 121. Het is tijdens de week open van 8.00 u. tot 18.00 u. (gesloten tijdens het weekeinde).
De boetiek ligt op de benedenverdieping van de Hospitalisatievleugel en biedt u een gezellig kader. Ga er gerust eens langs met uw naaste familie. U vindt er snacks, boeken en magazines, toiletproducten, geschenken, bloemen enz. De boetiek is open van 7.30 u. tot 16.00 u. in de week en van 11.00 u. tot 17.00 u. tijdens het weekeinde.
- Contact:
- Tel : +32(0)2 541 36 86

Voor uw veiligheid
Waardevolle voorwerpen
Het ziekenhuis is een openbaar gebouw waar heel wat mensen rondlopen. Ondanks de veiligheidsmaatregelen en onze waakzaamheid bestaat altijd het risico op diefstal van waardevolle voorwerpen. Laat ze daarom nooit onbewaakt achter. Het ziekenhuis is niet aansprakelijk voor verlies en diefstal.
Bij een ziekenhuisopname hebt u soms de mogelijkheid om uw waardevolle voorwerpen in bewaring te geven bij de Opnamebalie. Informeer u bij de verpleegkundige.
De eenpersoonskamers op de diensten chirurgie beschikken over een safe waarin u veilig uw spullen kunt bewaren.
Meld alle eventuele problemen onmiddellijk aan de verpleegkundige. Hij of zij zal dan de interne veiligheidsdienst waarschuwen.
De veiligheid in het ziekenhuis
Het Institut Jules Bordet heeft verschillende maatregelen genomen om de veiligheid van de patiënten en het personeel te waarborgen.
- Er zijn permanent veiligheidsagenten aanwezig in het ziekenhuis.
- Buiten de bezoekuren zijn de ziekenhuisverdiepingen alleen toegankelijk via een badge.
- In en rond het ziekenhuis is er videobewaking.
- De eenpersoonskamers op de chirurgische afdelingen beschikken over een safe.
- Het ziekenhuis moedigt patiënten aan om elektronisch te betalen.
- Er worden regelmatig sensibiliseringscampagnes georganiseerd voor meer waakzaamheid, zowel intern als extern.
Het delen van medische gegevens
Via de bestaande gezondheidsnetwerken in België kunnen alle Belgische ziekenhuizen, artsen en zorgprofessionals buiten de ziekenhuizen onderling hun medische informatie en gezondheidsgegevens op elektronische en beveiligde wijze delen. De bedoeling hiervan is de zorg- en gezondheidsprofessionals in staat te stellen om in alle omstandigheden de continuïteit van de zorgverlening te garanderen voor de mensen die hun akkoord hebben gegeven.