Bij uw aankomst
De secretaressen van de dienst Onthaal informeren u, brengen alle administratieve formaliteiten in orde en organiseren uw zorgtraject.
De referentiesecretaresse is uw bevoorrechte gesprekspartner bij de Onthaaldienst.
- Openingsuren
het Afnamecentrum is ononderbroken open van maandag tot en met vrijdag van 7.30 u. tot 16.00 u.
- Adres
90, Mijlenmeersstraat, 1070 Anderlecht op de begane grond.
Ga naar de receptie of naar de terminal aan de ingang van het ziekenhuis. U ontvangt een ticket met het te volgen routenummer. Wanneer u op de afdeling aankomt, valideert u dit ticket in de wachtkamer.
- Contact (Alev Uygun) :
- Tel : (+32) (0)2 541 37 31
- Email : accueilprelevements@hubruxelles.be
- Op afspraak of niet?
Het is aan te raden om n afspraak te maken. Hebt u geen afspraak, neem dan een ticket en neem plaats in de wachtzaal. Hebt u een implantaat, dan is een afspraak absoluut noodzakelijk. Meld dat bij uw inschrijving aan de secretaresse.
- Welke documenten moet u meebrengen?
Uw analyseaanvragen, tenzij de arts van het Institut Jules Bordet het afnamevoorschrift elektronisch heeft verstuurd.
- Moet u nuchter zijn?
Uw arts zal u meedelen of u nuchter moet zijn voor de afname. Zo ja, dan mag u wel water drinken en uw ochtendgeneesmiddelen innemen. Probeer 2 grote glazen water te drinken voor u naar het Afnamecentrum komt.
Onze beeldvormingsdiensten zijn uitgerust met zowel de conventionele als de allernieuwste technologieën. Er zijn twee beeldvormingsdiensten in het Institut Jules Bordet: de dienst nucleaire geneeskunde en de dienst radiologie.
- Op afspraak of niet?
De onderzoeken gebeuren op afspraak, behalve voor thoraxradiografieën. De secretaressen van de diensten nucleaire geneeskunde en radiologie staan tot uw dienst om uw afspraak te plannen en u alle nodige informatie te geven voor de voorbereiding van uw onderzoek.
- Openingsuren:
de beeldvormingsdiensten zijn open van 8.00 tot 17.00 u.- Onthaal Nucleaire geneeskunde : 7.30 tot 16.30
- Onthaal Nucleaire geneeskunde : 7.30 tot 16.30
- Contact en locatie (medische beeldvorming) :
- Tel : +32 (0)2 541 73 74
- E-mail: info.imagerie@bordet.be (alleen voor informatieaanvragen, niet voor afspraken)
- Contact en locatie (nucleaire geneeskunde) :
Route 2850 kelderverdieping -1- Tel (PET Scan) : +32 (0)2 541 37 47
- Tel (SPECT) : +32 (0)2 541 30 93
- Email : mednucrdv@bordet.be (alleen voor afspraken)
- Openingsuren:
de dienst radiotherapie is open van 7.00 u. tot 19.00 u.
- Contact:
- voor consulten met uw radiotherapeut:
- Tel : +32 (0)2 541 30 00
- Email: accueil.cons.radiotherapie@hubruxelles.be
- voor behandelingen:
- Tel : +32 (0)2 541 38 00
- Email : accueil.cons.radiotherapie@hubruxelles.be
- voor consulten met uw radiotherapeut:
- Ligging:
Meld u rechtstreeks aan bij de balie radiotherapie. Die is bereikbaar ofwel via de Waterloolaan 121 (niveau 0/1), ofwel via het blok radiotherapie in de Breughelstraat. Er is geen parkeermogelijkheid in het blok radiotherapie, behalve voor personen met beperkte mobiliteit. Patiënten die radiotherapie volgen, hebben recht op een bijdrage in de parkeerkosten voor de Interparking aan de Hallepoort. Vraag hierover informatie aan de onthaalsecretaresse.
Volg het pictogram ‘Radiotherapie’ :
- Op afspraak of niet?
Het personeel staat tot uw dienst om uw afspraak te plannen (verplicht) en u alle informatie te geven over uw behandeling.
Uw arts verwijst u door naar het Dagziekenhuis voor een behandeling (chemotherapie, transfusie enz.) of een diagnostisch onderzoek (punctie enz.) waarvoor u niet hoeft te overnachten in het ziekenhuis.
Het Dagziekenhuis van het Jules Bordet Instituut telt 43 plaatsen voor daghospitalisatie waarvan 31 eenperssonskamers.
- Openingsuren:
Het opnamebureau van het Dagziekenhuis is open van maandag tot en met vrijdag, van 7.00 u. tot 17.00 u.
- Contact:
- Tel : +32 (0)2 541 33 78
- Tel : +32 (0)2 541 33 78
- Locatie:
Het Dagziekenhuis bevindt zich op de begane grond.
Gelieve u bij aankomst te begeven naar de receptie in de Mijlenmeersstraat, 1070 Anderlecht.
- Links naar:
- Opnameverklaring : kamerkeuze & financiële voorwaarden - opname in dagziekenhuis
- Toelichting bij de opnameverklaring voor een opname in het dagziekenhuis
Over uw opname wordt beslist in overleg met uw arts. We vragen u om u voor de nodige formaliteiten aan te melden op de Opnamedienst. Vervolgens wordt u doorverwezen naar de zorgeenheid, waar u zult worden opgevangen door het verzorgend personeel.
- Openingsuren:
Het bureau Ziekenhuisopnames is open van maandag tot en met vrijdag, van 7.00 u. tot 17.00 u.
- Contact:
- Tel : +32 (0)2 541 33 41
- E-mail: admissions@bordet.be
- Locatie :
Kom binnen via 90, Mijlenmeersstraat, 1070 Anderlecht.
- Links naar:
- Bezoekuren: (zie de link hieronder)
Bezoektijd is afhankelijk van de afdeling: hospitalisatie, ASTI (Intensive Care) of RESI (reanimatie).
Om ons te helpen, vragen wij u :
- correcte persoonlijke informatie, te verstrekken.
- samen te werken met de zorgteams.
- de andere patiënten en hun naasten,
- het personeel,
- de lokalen en het materiaal,
- de reglementen en voorschriften van het Instituut
te respecteren
- te aanvaarden dat het Jules Bordet Instituut, als Universitair Ziekenhuis,
gezondheidsprofessionelen vormt.
Het Jules Bordet Instituut :
- verstrekt kwaliteitszorgen
- die aangepast zijn aan uw medische en psychosociale noden,
- in overleg met uw huisarts,
- toegediend door bekwame en ervaren multidisciplinaire teams,
- die gebruik maken van geschikte apparatuur,
- door u nieuwe technologieën en behandelingen voor te stellen,
- in alle rechtvaardigheid.
- respecteert
- het recht om een behandeling te aanvaarden of te weigeren,
- uw veiligheid,
- uw intimiteit en uw privacy,
- de vertrouwelijkheid van uw medische en administratieve gegevens.
- geeft u de waarborg
- dat u een duidelijke informatie van de voorgestelde zorgen en een zo goed mogelijke raming van de kosten zal krijgen,
- dat u de mogelijkheid heeft om uw medische gegevens volgens de wettelijke bepalingen, te raadplegen,
- ervoor te zorgen dat u precies weet met wie u tijdens de behandeling te maken heeft
- dat u een tolk krijgt indien u geen Frans of Nederlands spreekt,
- dat u een ombudsman kan ontmoeten,
- dat u recht heeft op een geloofsbelijder of een filosofische gesprekspartner in overeenkomst met uw overtuigingen en erkend door het Instituut,
- dat er naar uw opmerkingen en suggesties zal geluisterd worden en dat er gevolg aan gegeven zal worden.
Ondersteuning en bijstand
De Sociale Dienst kan u en uw naasten helpen bij uw administratieve formaliteiten. De dienst kan u ook helpen om sociale problemen op te lossen en uw ontslag voorbereiden door u verschillende oplossingen aan te bieden: thuishulp, verblijf in een revalidatiecentrum, opname in een RVT, enz.
- Contactpersoon : Géraldine DECROLIERE
- Tel : +32 (0)2 541 34 27
- Email : servicesocial.bordet@hubruxelles.be
Het Institut Jules Bordet waarborgt u een optimale dienstverlening en verzorging. Toch kan er al eens iets misgaan. Hebt u opmerkingen, suggesties of klachten, dan kunt u daarmee terecht bij de bemiddelingsdienst.
De ombudsdienst van het ziekenhuis is gratis en onafhankelijk.
De bemiddelaar helpt u, met uw medewerking en die van de persoon op wie de klacht betrekking heeft, om antwoorden te krijgen op uw vragen, en probeert een consensus te bereiken als beide partijen niet tot een overeenkomst komen. Bent u niet tevreden over het resultaat van de procedure, dan geeft de bemiddelaar u informatie over de bestaande alternatieven om uw klacht te laten behandelen.
- Contactgegevens : Claessens Françoise
- Tel : +32 (0)2 541 35 11 of +32 (0)2 477 28 96
- GSM : +32 490 13 84 58
- Email : mediation-ombudsdienst@hubruxelles.be
Met onze interculturele bemiddeling willen we hulp bieden aan patiënten die zich moeilijk verstaanbaar kunnen maken in het Frans of het Nederlands, en die deze talen ook niet zo goed begrijpen. Onze belangrijkste doelstelling is iederéén een optimale toegang te geven tot kwaliteitszorg.
Deze dienst stelt tolken ter beschikking die de uitwisseling tussen de patiënt en het medisch personeel nauwkeurig vertalen, in alle vertrouwelijkheid. U kunt contact met hen opnemen via de hiernavolgende contactgegevens.
Om tijdens uw ziekenhuisverblijf gebruik te maken van deze diensten, richt u zich tot de hoofdverpleegkundige of tot het onthaal van de raadplegingen. Dit is mogelijk als patiënt of als begeleider. We raden u aan een afspraak aan te vragen zodra u weet wanneer uw consultatie of uw onderzoek plaatsvindt.
Contactgegevens van de interculturele bemiddelingsdienst:
- Sylwia Szczepanska
- Taal: Pools
- Tel : +32 (0)2 541.39.78
- Email : sylwia.szczepanska@hubruxelles.be
- Ouadi Abdel
- Arabische talen
- Tel : +32 (0)2 541.39.79
- Email : abdelouahhab.ouadi@hubruxelles.be
De psychiaters, psychologen, psychotherapeuten, neuropsychologen en tabacologen van de Kliniek psycho-oncologie hebben als gemeenschappelijke taak de levenskwaliteit van patiënten die kanker hebben of gehad hebben, behouden en verbeteren.
- Contakt (Afspraak maken)
- Karine Keller
- Tel : +32 (0)2 541 33 04
- Email : karine.keller@bordet.be
- Linda Foux
- Tel : +32 (0)2 541 33 04
- Email : linda.foux@bordet.be
- Karine Keller
De Belgische wet legt een rookverbod op openbare plaatsen op. Er mag dan ook nergens in het ziekenhuis worden gerookt. Maar als u moet worden opgenomen en u een roker bent, biedt een verpleegkundige-tabacoloog(-oge) u een alternatief in de vorm van een nicotinevervanger (pleisters, kauwgom, zuigtabletten). Deze dienst is gratis en gebeurt onder medisch toezicht. Het waarborgt u een comfortabel verblijf zonder ontwenningsverschijnselen.
De schadelijke gevolgen van tabak op de gezondheid zijn alom bekend. Zo verhoogt actief of passief roken het risico op tal van kankers. Het is niet makkelijk om van een tabaksverslaving af te raken. De professionals van ons Centrum voor Hulp aan Rokers (CHR) staan klaar om u te helpen. Of ze nu artsen of psychologen zijn, de tabakologen van het CHR bieden u individuele of groepsconsulten aan, in het Instituut Jules Bordet, in uw bedrijf of organisatie, school of universiteit . U kunt ook vragen dat uw behandelend arts op de hoogte wordt gebracht van uw ontwenningskuur.
Doel: uw slaagkansen om te stoppen met roken, zo veel mogelijk verhogen!
- Tabacologie (Afspraak)
- Tel : +32 (0)2 541 30 55 (directe lijn)
- Tel : +32 (0)2 541 30 00 (centraal)
- Email : accueil_depistage@hubruxelles.be
- Tabakologen (Contact):
- Catherine Primo, tabakoge
- Tel : +32 (0)2 541 32 78
- E-mail: aideauxfumeurs@bordet.be
- Hilde Vandecasteele, psychologe – tabakologe (Nederlands, Frans en Engels)
- Tel : +32 496 170 380
- E-mail : hilde.vandecasteele@bordet.be
- Martial Bodo, psycholoog – tabakoloog (Franstalig)
- Tel : +32 497 108 100)
- Email : martial.bodo@bordet.be
- Laurence Gilson, verpleegkundige stoppen met roken (Raadplegingen in Frans-Nederlands en Engels
- Tel : +32 (0)2 541 32 73 en +32 (0)477 898 972
- E-mail : laurence.gilson@bordet.be
- Catherine Primo, tabakoge
- Ligging:
- De raadplegingen vinden plaats in de Kliniek voor Preventie en Screening op de benedenverdieping van de Mijlenmeerstraat 90 - 1070 Anderlecht.
10/01/2023
Het Institut Jules Bordet wil ieders religieuze of filosofische overtuiging respecteren.
Alleen personen die bijstand hebben gevraagd van een lekenconsulent of een vertegenwoordiger van de eredienst van hun keuze, hebben recht op een bezoek. Aarzel niet om hun bezoek aan te vragen bij de hoofdverpleegkundige tijdens uw opname.
Dankzij de steun van de «Association Jules Bordet» beschikt onze dienst Psycho-oncologie over een speciale animatieruimte voor uw kinderen.
Psychologen organiseren er elke woensdagnamiddag van 14.00 u. tot 18.00 u. creatieve workshops.
De toegang is vrij en gratis.
De vrijwilligers van de «Association Jules Bordet» en de Volont’R verwelkomen u aan de verschillende ingangen van het Instituut. Ze zijn er om u de weg te wijzen en u alle praktische informatie te geven. De vrijwilligers zijn geen gezondheidsprofessionals. Ze bieden u hun ervaring, hun spontaniteit en hun vriendelijkheid, plus ook concrete en niet-medische hulp.
Een vrijwilligersteam schenkt ’s namiddags koffie of thee, met de steun van de ‘Vrienden van het Instituut’.
Verschillende patiëntenorganisaties, zoals ‘Vivre comme avant’, ‘Les Mutilés de la Voix’ en ‘Comme une Bulle d’Oxygène (Volont’R)’, en andere steunverenigingen, zijn partners van het Institut Jules Bordet.
Onze medische teams
In het Institut Jules Bordet wordt u behandeld door een multidisciplinair medisch team.
Dat bestaat uit gespecialiseerde oncologen die in onderling overleg de best mogelijke behandeling voor u uitwerken.
Aan dit multidisciplinair oncologisch overleg (COM) nemen diverse medische, verpleegkundige, psychologische en paramedische experts deel.
Onze verpleegkundige en paramedische teams
Het paramedische team komt in actie, in overleg met de artsen, zodra er nood is aan speciale bijstand om uw behandeling te versterken of uw comfort en uw levenskwaliteit te verhogen. Kinesitherapeuten, psychologen, logopedisten, diëtisten, ergotherapeuten, verpleegkundigen die gespecialiseerd zijn in schoonheidsverzorging en pedicures werken voortdurend samen met het medische team en het verzorgingsteam.
Daarnaast staan er coördinerende verpleegkundigen oncologische zorg (CVOZ) tot uw dienst om als tussenpersoon te fungeren tussen al uw interne en externe zorgverleners in het Institut Jules Bordet.
Titel
Ter uwer beschikking
Restaurant en boetiek
Het restaurant ligt op de begane grond (90 Mijlenmeersstraat, 1070 Anderlecht). Het is tijdens de week open van 11u30 tot 15u00 (gesloten tijdens het weekeinde).
De boetiek ligt ook op de begane grond en biedt u een gezellig kader. Ga er gerust eens langs met uw naaste familie. U vindt er snacks, boeken en magazines, toiletproducten, geschenken, bloemen enz. De boetiek is open van 7u tot 18u in de week en van 11u00 tot 18u00 tijdens het weekeinde.
- Contact:
- Tel : +32(0)2 541 36 86
De dienst Facturatie – Invordering
De dienst Facturatie – Invordering is ter beschikking voor alle vragen met betrekking tot uw facturen en betalingen, enkel op afspraak, van maandag tot vrijdag van 8u30 tot 12u30.
- Adres : Instituut Jules Bordet
Mijlenmeersstraat 90, 1070 Brussel (Wij bevinden ons op het gelijkvloers – Route 1985) - U kan ons contacteren op
- 02/541.39.91 voor al uw vragen betreffende uw factuur of om een afspraak te maken, van maandag tot vrijdag van 8u30 tot 12u30 ;
- 02/541.34.34 voor al uw vragen betreffende uw betaling of herinnering of om een afspraak te maken, van maandag tot vrijdag van 8u30 tot 12u30
- facturation-recouvrement@bordet.be
Vragen over uw factuur ?
Die dienst Patiëntenfacturatie is uw uniek contactpunt voor alle vragen na facturatie.
- De facturen worden u over het algemeen toegestuurd in een termijn van 6 à 8 weken na uw laatste bezoek aan het ziekenhuis.
- Het is mogelijk dat u achteraf nog aanvullende facturen op uw hoofdfactuur krijgt. Deze facturen kunnen u toegestuurd worden tot twee jaar na de datum van de prestatie.
- Om alle kosten van invordering te vermijden nodigen we u uit om de betalingstermijn op de factuur te respecteren.
Vooraleer een beroep te doen op onze diensten nodigen wij u uit om de verschillende vragen en antwoorden op die pagina te consulteren.
Voor uw veiligheid
Waardevolle voorwerpen
Het ziekenhuis is een openbaar gebouw waar heel wat mensen rondlopen. Ondanks de veiligheidsmaatregelen en onze waakzaamheid bestaat altijd het risico op diefstal van waardevolle voorwerpen. Laat ze daarom nooit onbewaakt achter. Het ziekenhuis is niet aansprakelijk voor verlies en diefstal.
Bij een ziekenhuisopname hebt u soms de mogelijkheid om uw waardevolle voorwerpen in bewaring te geven bij de Opnamebalie. Informeer u bij de verpleegkundige.
De eenpersoonskamers op de diensten chirurgie beschikken over een safe waarin u veilig uw spullen kunt bewaren.
Meld alle eventuele problemen onmiddellijk aan de verpleegkundige. Hij of zij zal dan de interne veiligheidsdienst waarschuwen.
De veiligheid in het ziekenhuis
Het Institut Jules Bordet heeft verschillende maatregelen genomen om de veiligheid van de patiënten en het personeel te waarborgen.
- Er zijn permanent veiligheidsagenten aanwezig in het ziekenhuis.
- Buiten de bezoekuren zijn de ziekenhuisverdiepingen alleen toegankelijk via een badge.
- In en rond het ziekenhuis is er videobewaking.
- De eenpersoonskamers op de chirurgische afdelingen beschikken over een safe.
- Het ziekenhuis moedigt patiënten aan om elektronisch te betalen.
- Er worden regelmatig sensibiliseringscampagnes georganiseerd voor meer waakzaamheid, zowel intern als extern.
Het delen van medische gegevens
Via de bestaande gezondheidsnetwerken in België kunnen alle Belgische ziekenhuizen, artsen en zorgprofessionals buiten de ziekenhuizen onderling hun medische informatie en gezondheidsgegevens op elektronische en beveiligde wijze delen. De bedoeling hiervan is de zorg- en gezondheidsprofessionals in staat te stellen om in alle omstandigheden de continuïteit van de zorgverlening te garanderen voor de mensen die hun akkoord hebben gegeven.